Tiden rullar på....

Veckorna går... Skönt! Men samtidigt så fick jag första panik känslan igår. Känslan som säger "du måste bli bra" :)
Men den går att använda till nått bra.

Jag har ju barnvaktat min axel lite, men igår kunde jag va med o köra ordentlig kumi-kata. O det kändes riktigt bra.
Det som inte riktigt hänger med är fotsvepen (jag skyller på jutsun). Jag behöver jobba mkt mer med fötterna.
Skapa rörelse och framför allt osäkerhet, o inte hos mej då :P

Som sagt. Vi har ju bytt klubb. Tänkte jag säger lite mer om det nu. Kanske inte om själva bytet utan om klubben.
När vi kom till klubben så visste vi att det va många bra. Men det va fel! Det var massor mer bra! Kvalitén är galet bra!
Från början trodde vi att det va 5 st olympier som tränade här. Det va också fel. Det är 9 st!!!! + att huvudtränaren på klubben Hiroshi Nakamura (8e dan) varit coach på 6! olympiska spel.... Sen så har jag ingen aning om hur många kanadensiska mästare det är med på varje pass. För många att räkna troligtvis :P
Sen är det ryssar o slovaker med på passen oxå.
Vi kan vara överrens om att det är mycket kunnande som cirkulerar i lokalen ;)

De som sköter träningen är Nakamura o Nicolas Gill (6dan). Ni som inte vet vem Nicolas Gill är kan se det här:



Vi vet ju alla hur det gick i OS finalen mot Kosei Inoue. BAM! Kanske ett av de mest kända kasten i ett stort mästerskap. 
Jag har själv sett det massor gånger innan jag ens hade tanken på att åka till Kanada o träna, och när jag nu sett Gill i aktion så börjar jag förstå hur sjuuuukt bra Inoue är. För en sak är säker, Gill kan kasta folk!
Har står stadigt som en fura under träningarna. Igen är ens i närheten av att kasta honom. O detta trots att han är 
"avdankad" coach nu. Tillråga på allt så är han en riktig filur som skojar med allt o alla :)

Alla träningarna innehåller ofta samma typer av övningar. Men de varieras från gång till gång.

Det är alltid uchi-komi stående, 2-3 gånger i veckan är det newaza uchi-komi oxå. För det mesta så är det tachi-waza 8x5min + ippon byten i newaza 15min totalt.


Hela tiden under träningarna så går 3-4 coacher omkring o tipsar o kommer med kommentarer. Antingen påpekar de att man ska greppa här i den situationen eller "du måste få mer rörelse i sidled" eller nått sånt.
Det kan jag sakna lite hemma. Att vara så övervakad som man är här. Hela tiden finns det folk att fråga om det är nått som inte funkar och oftast så är de framme innan man hinner fråga! Riktigt bra!

För mej så är ju greppningen en stor del att jobba med. Och nu börjar jag förstå metodiken med greppet!
Och faktum är att greppningen går att direkt överföra till Ju-jutsun, vilket kanske inte newazan går att göra, då vi t.ex. har andra typer av lås o kan inte ge upp ryggen osv....

Men igår så kom snilleblixten! O det är en läxa väl värd att ta till sig! Jag gick o bröt greppet hela tiden för den andra.
Tills en av coacherna kom fram o sa "bryt inte hans grepp", jag blev ett frågetecken. Sen fortsatte han "bryt inte greppet bara för att bryta det! Bryt det för att komma ifrån en situation du inte vill vara i. Utan grepp kan du inte kasta honom"
Väldigt bra råd! Så bryt inte greppet BARA för att bryta det!

Nu i dagarna så åker landslaget iväg till Sverige (trot eller ej) för att tävla på Swedish Open i Borås. Känns lite konstigt att de ska åka iväg till vårt hemland!
Det kommer iallafall bli lite mindre folk på träningarna under ca 2 veckor. Som tur är så åker varken Gill eller Nakamura med, så vi kommer kunna ha nytta av dom iallafall :)

Nu är det snart dags att dra till träningen. Tidig träning idag, 16.30.
Längtar tills vi ska byta lägenhet nu i slutet av veckan oxå! Det kostar alldeles för mkt pengar att åka buss+metro för mej just nu!

/Stefan


Kommentarer
Postat av: Daniel

Låter ju som det ordnat upp sig till det bättre för er, kul att höra.

Jag hoppas det går bra att köra med oss när du kommer hem även fast vi kanske inte riktigt håller olympisk nivå.. ..än ;)

2008-10-31 @ 10:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0